نسرین نیوز

نسرین نیوز یک وبلاگ خبری است که در زمینه اخبار ایران و جهان فعالیت می کند

نسرین نیوز

نسرین نیوز یک وبلاگ خبری است که در زمینه اخبار ایران و جهان فعالیت می کند

حمله ویروس covid-19 به قلب

 حمله ویروس کرونا به قلب


شاید خیلی عجیب باشد که چطور ویروسی که از طریق هوا به انسان انتقال داده می شود چگونه می تواند به قلب آسیب برساند در حالت اولیه این ویروس به ریه ها آسیب می رساند.

ویروس جدید کرونا بسیار خطرناک تر از نسخه قدیمی تر می باشد و اینکه به تمامی نقاط بدن آسیب می رساند و از همه مهم تر قلب می باشد که باعث سکته در افراد بیمار شده است.

تعدادی از بیماران به covid-19 زمانی که در بیمارستان بستری شده بودند به دلیل مشکلات تنفسی  بود و به این دلیل به بیمارستان مراجعه کرده بودند.

اما در اثر نارسایی قلبی فوت شدند. متخصصان قلب از ماه ها پیش به دنبال این هستند که اطلاعات بیشتری در خصوص این واکنش ویروس به قلب دریافت کنند اما این اطلاعات بسیار کم می باشند




کالبد شکافی بیمار مبتلا به covid-19 که در اثر نارسایی قلبی مردند 


پس از کالبد شکافی ، متخصصان متوجه شدند که نوعی ماده با ساختار ویروس کرونا در سلولهای عضلانی قلب وجود دارد.

آزمایشات نشان داد که افراد متبلا به ویروس کرونا میانگین 10  الی 30 درصد که در بیمارستان بستری شده اند در بدنشان حجم زیادی از تروپوئین وجود دارد 


توضیح مختصر از تروپوئین


تروپونین ها پروتئین های موجود در فیبرهای عضلانی، اسکلتی و قلب می باشند که باعث انقباض ماهیچه ای می شوند. آزمایش تروپونین، سطوح تروپونین خاص قلب را در خون می سنجد تا به تشخیص آسیب های قلبی کمک کند. 3 نوع تروپونین وجود دارد: تروپونین I ، تروپونین T و تروپونین C . کوتاه شدن عضله با جذب کلیسم به واسطه ی تروپونین T  آغاز می شود. تروپونین T  باعث لنگر انداختن کمپلکس تروپونین به فیبر عضلات می شود. تروپونین C  بین عضلات اسکلتی و قلب تفاوت کمی دارد یا تفاوتی بین آن ها وجود ندارد، اما شکل تروپونین I  و تروپونین T  متفاوت می باشد.

اندازه گیری مقدار تروپونین I  یا تروپونین T  در خون می تواند به شناسایی افرادی که آسیب قلبی را تجربه کرده اند کمک کند. تروپونین معمولا در مقادیر بسیار کم و غیر قابل اندازه گیری در خون وجود دارد. هنگامی که به سلول های عضلانی قلب آسیبی وارد می شود، تروپونین وارد خون می شود و در زمان آسیب های شدید قلبی، مقدار آن به شدت در خون افزایش می یابد. این تست جهت کمک به تعیین اینکه آیا فرد مبتلا به حمله قلبی شده است یا نه، استفاده می گردد. زمانی که فردی مبتلا به حمله قلبی می شود، سطوح تروپونین های I  و T  اختصاصی قلب در عرض 3 یا 4 ساعت بعد از آسیب در خون افزایش پیدا می کنند و ممکن است برای 10 تا 14 روز مقادیر آن در خون به مقدار بالایی باقی بماند.


ویروس کرونا برای افرادی که علائم گرفتگی  عضلات قلبی دارند بسیار نگران کننده می باشد. اما با این حال نتایج آزمایشات و تحقیقات متخصصان نشان می دهد که حتی کسانی که علائم خفیف تری دارند می تواند خطرناک باشد و باید حتما این مسئله رو جدی گرفت.


تمامی این مسائل همگی نشان می دهد که ویروس کرونا یا اسم علمی آن covid-19 بسیار پیچیده می باشد و باید افراد برای سالم ماندن و در امان ماندن از این ویروس به شدت مسائل و پروتکل بهداشتی رو رعایت کرد. 


توجه کنید که چندین میلیون نفر به این ویروس مبتلا شدند صد ها و حتی هزاران محقیق و پزشک بر روی چگونگی ساخت واکسن این ویروس کار میکنند و این آمار ها نشان دهنده اهمیت موضوع و رسیدگی فراوان را می دهد.


رفتار یک ویروس اینگونه می باشد که حمله به قلب کاملا آسان می باشد چون عملا قلب وظیفه پمپاز خون رو به تمامی نقاط بدن رو دارد و وجود ویروس در خون کافی است تا به قلب حمله کند. در مقایسه با مغز قلب هدف بسیار آسان تری می باشد 

اما قلب هیچ وقت هدف یک ویروس نیست به دلیل اینکه باعث از بین رفتن میزبان می شود و از نشر و و گسترش ویروس جلوگیری می شود .بطور کلی ویروسی که باعث شود قلب از بین برود عملا وجود ندارد.


اما چگونه ویروس کرونا به قلب حمله می کند


ویروس ها معمولا بصورت تصادفی به قلب حمله میکنند باعث نارسایی قلبی در بیماران می شوند.

تعداد ویروس های که به قلب حمله می کنند و باعث از بین رفتن میزبان می شوند بسیار کم می باشد اما وجود دارند و در حال حاضر مهم ترین آنها ویروس covid-19 می باشد 


لطفا تمامی پروتکل بهداشتی رو رعایت کنید تا از ویروس کرونا در امان باشید ، مرتب دست ها رو بشوید و از ماسک استفاده کنید . از بیرون رفتن و حضور در مکان های شلوغ اجتناب کنید. و به فکر سلامتی خود و خانواده تون باشد که این مهم ترین نعمت خداوند میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد