نسرین نیوز

نسرین نیوز یک وبلاگ خبری است که در زمینه اخبار ایران و جهان فعالیت می کند

نسرین نیوز

نسرین نیوز یک وبلاگ خبری است که در زمینه اخبار ایران و جهان فعالیت می کند

فوتبالیست‌های معروفی که مهاجرت کرده‌اند


در جهان فوتبال معیارهای متفاوتی وجود دارد که صلاحیت یک فوتبالیست را در عرصه های بین المللی مشخص می کند. به طور معمولا بازیکنان مجاز به نمایندگی کشوری هستند که در آن متولد شده اند. اما علاوه بر این، بازیکنان می توانند نماینده کشوری باشند که پدر یا مادر و یا پدربزرگ و مادربزرگ بیولوژیکی آنها در آن کشور متولد شده باشند. همچنین بازیکنان می توانند نماینده کشوری باشند که از آن کشور تابعیت دریافت کرده باشند.

با یک نگاه اجمالی به فرصت هایی که بازیکنان داشته اند، می توان به این موضوع پی برد که بسیاری از بازیکنان به جای انتخاب کشور اصلی خود که در آن متولد شده اند، کشوری را برای بازی انتخاب کرده اند که به آن مهاجرت کرده اند.  

نمونه های معروفی از بازیکنان هستند که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند. نمونه بارزی که می توان به آن اشاره کرد تیم ملی فرانسه است که بسیاری از بازیکنان ار آفریقا به فرانسه مهاجرت کرده اند و اغلب آنها به نمایندگی از فرانسه در سطح بین المللی به فعالیت حرفه ای خود ادامه می دهند.

در این مقاله 5 بازیکن مشهور و معروفی که مهاجرت کرده اند را معرفی خواهیم کرد.

 

1. زین الدین زیدان


پدر و مادر زین الدین زیدان، اسطوره رئال مادرید و فرانسه، یعنی اسماعیل و مالیکا در سال 1953 قبل از شروع جنگ الجزایر، از آنجا به پاریس مهاجرت کردند. خانواده وی ابتدا در پاریس ساکن شدند اما در اواسط دهه 1960 برای پیدا کردن کار به مارسی رفتند. پدرش به عنوان انباردار و نگهبان شب کار می کرد و مادرش نیز خانه دار بود. زیدان در سال 1972 در کاستلان فرانسه متولد و پس از آن از 5 سالگی به فوتبال معرفی شد.

زیدان به دلیل متولد شدن در فرانسه با وجود اینکه پدر و مادرش الجزایری بودند، مجاز به بازی در فرانسه بود. وی به نمایندگی از فرانسه در جام جهانی فیفا 1998 و همچنین در مسابقات قهرمانی اروپا 2000 یوفا با وطن خوانده خود قهرمان شد.

 

2. زلاتان ابراهیموویچ


پدر زلاتان ابراهیموویچ یعنی سفیک ابراهیموویچ یک مسلمان بوسنیایی بود که در سال 1977 به سوئد مهاجرت کرد. مادر وی نیز یعنی یورکاگراویچ، سک کاتولیک کروات بود که او نیز به سوئد مهاجرت کرده بود. والدین زلاتان با یکدیگر در سوئد آشنا شده و ازدواج کردند و زلاتان در سال 1981 در این کشور متولد شد.

هنگامی که زلاتان 2 ساله بود، پدر و مادر وی از یکدیگر جدا شدند و او زندگی سختی را پشت سر گذاشت. به نقل از خودش، او قبل از اینکه وارد دنیای فوتبال شود، یک دزد دوچرخه و قلدر مدرسه بود.

او 15 ساله بود که حتی تا آستانه ترک فوتبال نیز پیش رفت اما با اصرار مربیش در فوتبال ماندگار شد و به یکی از اسطوره های این ورزش تبدیل شد.

ابراهیموویچ علاوه بر سوئد، واجد شرایط نمایندگی برای بوسنی و کرواسی از طریق والدین خود بود. کرواسی سعی کرد که وی را متقاعد کند اما او تصمیم گرفت برای سوئد بازی کند و اکنون بهترین گلزن تاریخ است.

 

3. ایوان راکیتیچ


ایوان راکیتیچ هافبک بارسلونا و تیم ملی کرواسی، یکی از استعدادهای باشگاه معروف سوئیس است. زیرا که اود در سوئیس متولد و بزرگ شده است. وی در مولین در خانواده ای کروات متولد شد که قبل از تولد وی به سوئیس مهاجرت کردند. پدرش لوکا و برادر بزرگترش دژان نیز از فوتبالیست های حرفه ای بودند. خانواده راکیتیچ برای مدتی هم در آمریکا ساکن بودند که از طریق لاتاری به این کشور رفته بودند.

راکیتیچ قبل از اینکه به آلمان برود و برای شالکه بازی کند، حرفه فوتبال خود را در باشگاه معروف سوئیسی ینی اف سی بازل فرا گرفت.

او با این که به واسطه اینکه در کشور سوئیس به دنیا آمده بود، می توانست نماینده این کشور باشد، اما با قبول تماس اسلاون بیلیچ برای نمایندگی کرواسی در رده بزرگسالان، امید تیم های سوئیسی را نا امید کرد.

او به نحوی نیز می توانست از طریق پدر و مادرش که در لاتاری برنده شده بودند، نماینده آمریکا باشد اما هرگز به این موضوع فکر نکرد.

 

4. نانی


نانی هم مانند برخی دیگر از هم تیمی های بین المللی فعلی و گذشته خود، مهاجر است که تابعیت پرتغال را کسب کرده است.

نانی در پایتخت کشور آفریقای غربی، کیپ ورد به دنیا آمد. خانواده وی هنگامی که او بسیار جوان بود به پرتغال مهاجرت کردند و در پرتغال توسط عمه اش آنتونیا در لیسبون بزرگ شد. پدرش در حالی که نانی فقط 5 سال داشت، در یک روز تعطیل به کیپ ورد رفت و دیگر هرگز برنگشت و مادرش نیز از 12 سالگی او برای شروع زندگی جدیدش به هلند رفت.

برادر بزرگتر نانی فوتبال را به او آموخت و همچنین زمان زیادی را به بازی با دوست دوران کودکی خود و هم تیمی بین المللی، مانوئل فرناندس سپری کرد.

اگرچه وی برای بازی در کیپ ورد واجد شرایط بود، اما به عنوان نماینده پرتغال در رده های جوانان و بزرگسالان باقی ماند.

 

5. پاتریس اورا


پاتریس اورا در داکار، پایتخت سنگال متولد شد. پدر وی از نژاد گینه و یک دیپلمات بود و مادرش اصالتا کیپ‌وردی بود. او از همان دوران ابتدایی فوتبال خود، واجد شرایط بازی در 3 کشور سنگال، گینه و کیپ ورد بود.

اورا هنگامی که یک ساله بود، پدرش برای کار در سفارت سنگال به بروکسل در بلژیک نقل مکان کرد و بعد از دو سال خانواده اش به فرانسه مهاجرت کردند و وی فوتبال خود را از آنجا آغاز کرد.

بازیکن سابق منچستر یونایتد با اینکه واجد شرایط بازی در سنگال بود، اما تجربه او در این کشور در حالی که فقط 10 سال سن داشت خوشایند نبود. او قبل از اولین حضور در تبیم بزرگسالان خود در سال 2004، نمایندگی بین المللی فرانسه را انتخاب کرد و در تیم های جوانان آنها بازی کرد.

 

 

در اینجا با 5 بازیکن مشهوری که مهاجر کشورهای دیگر بودند، آشنا شدید. در مقالات بعدی با افرادی مشهوری که بعد از مهاجرت به موفقیت رسیده اند آشنا خواهید شد.

 

 

منبع

https://www.sportskeeda.com/slideshow/8-famous-footballers-you-probably-didnt-know-were-immigrants/4

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد