نسرین نیوز

نسرین نیوز یک وبلاگ خبری است که در زمینه اخبار ایران و جهان فعالیت می کند

نسرین نیوز

نسرین نیوز یک وبلاگ خبری است که در زمینه اخبار ایران و جهان فعالیت می کند

طرح پیشنهادی حذف گذرنامه بین ترکیه و ایران

در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری های گردشگری ایران و ترکیه در روز دوشنبه 15 فوریه، پیشنهادی مبنی بر حذف گذرنامه برای سفر گردشگران بین ایران و ترکیه مطرح شد.

در این نشست مجازی، معاونین گردشگری ایران و ترکیه بر اهمیت تبادلات گردشگری میان این دو کشور همسایه در دوران بعد از کرونا تاکید کردند. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر این طرح و دلایل سفر ایرانیان به ترکیه خواهیم پرداخت.


بیشتر بدانید: اثرات کرونا در گردشگری

  

توضیحات وزیر گردشگری درباره حذف گذرنامه بین ایران و ترکیه

دکتر علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره موضوع حذف گذرنامه میان ایران و ترکیه بیان داشت که حذف پاسپورت بین ایران و ترکیه در حد یک پیشنهاد از سوی کشور ترکیه است که باید آن را با دستگاه‌های امنیتی و وزارت خارجه در میان گذاشت.

وی در این باره بیان داشت در سفر به ترکیه، تجربه‌ایی که در گذشته با یکی از کشورهای همسایه داشته‌اند را مطرح کرده‌اند و آن هم این است که علاوه بر لغو ویزا، پاسپورت را نیز حذف کرده‌اند.

آنها بر این باورند که اگر این مدل را با ایران به حالت اجرایی در بیاورند، می‌تواند به تقویت گردشگری بین دو کشور کمک بسزایی کند. اخیرا این موضوع دو مرتبه از سوی کشور ترکیه مطرح شده است که فعلا در حد یک پیشنهاد است و باید با وزارت خارجه و دستگاه‌های امنیتی کشور ایران در این باره گفتگو شود.

 

علت مسافرت زیاد ایرانیان به ترکیه چیست؟

ایران در یک دهه گذشته در بین 5 کشور نخست بوده که بیشترین گردشگر را در ترکیه داشته است. در سال 2020 با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و توقف پروازها بین دو کشور، ایران به رتبه ششم تنزل پیدا کرد.

سال 98 مرکز آمار ترکیه سرانه هزینه هر شهروند ایرانی در سفر به این کشور را به طور میانگین 693 دلار اعلام کرد که بیشتر از کشورهایی نظیر سوئد، هلند، بلژیک، آذربایجان، اوکراین و روسیه بوده است.

ایرانی‌ها علاوه بر سفرهای تفریحی و گردشگری که به ترکیه دارند، در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین خریداران ملک در این کشور تبدیل شده‌اند. مرکز آمار ترکیه در تابستان امسال گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد ایرانی‌ها با وجود شیوع ویروس کرونا، با خرید 3168 فقره ملک، پرچم‌دار خرید ملک در ترکیه هستند و از شهروندان سایر کشورها سبقت گرفته‌اند.

 

ترکیه در سفر به ایران چه رتبه‌ای دارد؟

در سال‌های اخیر رتبه و تعداد سفر شهروندان ترکیه به ایران نیز ارتقا یافته است. تا جایی که آمار نشان می‌دهد تا پیش از سال 97 تعداد کسانی که از ترکیه به ایران سفر کرده بودند، بین 100 تا 300 هزار نفر بوده است که با این آمار، رتبه نهم را در بین کشورهایی که بیشترین گردشگر را در ایران داشته‌اند، به دست آورده بود.

دلیل آمار پایین گردشگر ترک در ایران طبق آمار یک مرکز مطالعاتی و پژوهشی در ترکیه، ضعف زیرساخت‌های گردشگری ایران و مهم‌تر از آن ناآگاهی و برداشت‌های محدود و غلط و مبالغه‌آمیز شهروندان ترکیه درباره ایران بوده است.

 

روابط بین ایران و ترکیه در آینده چگونه است؟

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پنجمین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و ترکیه به ضعف ناشی از ناآگاهی و نداشتن شناخت کافی کشورها، افزایش روابط و نزدیکی تاریخی و فرهنگی دو کشور را وسیله‌ای برای شناخت مردم دو کشور از یکدیگر و بهبود روابط و همکاری‌ها دانست.

وی با اشاره به اهمیت برقراری مجدد تبادلات گردشگری دو کشور در دوران بعد از کرونا، بر ضرورت تدوین و امضای پروتکل دوجانبه به ویژه میان بخش خصوصی دو کشور به منظور تسریع در حل مشکلات و چالش‌های که به واسطه شرایط ناپایدر سفر به دلیل وجود ویرورس کرونا و لغو احتمالی برای کسب و کارهای گردشگری به وجود آمده در دو کشور تاکید نمود.

 

آمار درآمد کشور ترکیه از گردشگری

به طور میانگین حدود 12 درصد از تولید ناخالص داخلی ترکیه به بازار گردشگری تعلق دارد. ترکیه در سال 2019 با رصد 12 درصدی، پذیرای بیش از 51 میلیون توریست خارجی بوده و از این راه 30 میلیارد دلار کسب درآمد داشته است. ترکیه امیدوار است با وجود آغاز توزیع و تزریق واکسن کرونا، سال آینده تا 25 میلیون گردشگر خارجی را جذب نماید.

 

عوامل تاثیرگذار در روابط بین ترکیه و ایران

رابطه بین ایران و ترکیه در دوران معاصر همواره در حال تغییر بوده است. مسائلی همچون اکثریت شیعه در ایران و اکثریت سنی در ترکیه، روابط ترکیه با اسرائیل، مسئله کردها و روابط بین ترکیه و ایران با روسیه و اروپا از جمله مواردی است که ارتباط دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در پی تحولات سیاسی در ایران و در سال‌های پس از انقلاب اسلامی روابط با کشور ترکیه نیز از فراز و نشیب‌هایی برخوردار بوده است. در یک دوره پیمان صادرات گاز بین دو کشور منعقد شده بود و در دوره‌ای دیگر به دلیل روابط نزدیک ترکیه با اسرائیل بین دو کشور تنش ایجاد شد.

این روزها ترکیه و ایران را بیشتر می‌توان شرکای اقتصادی دانست تا شرکای سیاسی. زیرا مواضع دو طرف در مورد مسائل مختلف به خصوص در مورد جند داخلی سوریه با یکدیگر متفاوت است. با این حال هر دو کشور ایران و ترکیه به دلیل همسایگی و قرار گرفتن در موقعیت های حساس جغرافیایی، در حفظ همین روابط نسبتا سرد سیاسی دارند و این شکل رابطه را به تنش و یا قطع کلی رابطه ترجیح می دهند.

 

در این مقاله طرح پیشنهادی حذف پاسپورت برای سفر بین دو کشور ایران و ترکیه را بررسی کردیم و همچنین به دلایل سفر ایرانیان به ترکیه و بالعکس پرداختیم. در روزهای آینده باید دید که مقامات کشوری و امنیتی چه تصمیمی را در مورد این طرح پیشنهادی اتخاذ خواهند کرد.


بیشتر بدانید: سیستم بهداشتی درمانی کانادا




https://hamimohajer.com/blog/1367

https://gardeshgar.farsiblog.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد